- Poradniki i ciekawostki
- 20 stycznia 2021
- 0
App Store i Google Play Optymalizacja wyszukiwania - Podstawy
W App Store i Google Play znajduje się około 2 000 000 aplikacji, dlatego też sprawianie, by aplikacje były widoczne dla potencjalnych klientów, staje się coraz trudniejsze każdego dnia. Nawet gdybyś opracował wspaniały produkt, nie oznacza to jeszcze, że liczba pobieranych aplikacji gwałtownie by wzrosła. Nie ma wątpliwości, że reklamy i publikacje promocyjne, w szczególności w zasobach popularnych technologii, mogą osiągnąć swoje cele w zwiększaniu popularności danej aplikacji. Jednak miliony plików do pobrania są nadal pobierane za pośrednictwem mobilnych sklepów z aplikacjami. Gartner, światowy lider w dziedzinie badań nad technologiami informatycznymi i doradztwa, przewiduje, że łączna liczba pobrań aplikacji osiągnie w tym roku około 138 milionów na całym świecie. Dlatego wyższa pozycja w rankingu wyszukiwania w App Store może zapewnić większą liczbę pobrań, a odpowiednia optymalizacja App Store pomoże w osiągnięciu tego celu. Czym jest więc optymalizacja sklepów z aplikacjami?
W kilku słowach, optymalizacja sklepów z aplikacjami (ASO lub search optimization) to zestaw metod optymalizacji aplikacji mobilnych w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania sklepów z aplikacjami, aby stały się one bardziej widoczne dla potencjalnych klientów i w rezultacie zapewniły większą liczbę pobrań.
Może to zabrzmieć łatwo, ale tylko w teorii. Po pierwsze, w dzisiejszych czasach optymalizacja wyszukiwania nie jest tajemnicą, a wielu Twoich konkurentów już z niej korzysta. Poza tym, jeśli dana aplikacja nie jest interesująca dla Twoich potencjalnych użytkowników, nie pomogą Ci żadne sztuczki marketingowe. Ale jeśli Twoja aplikacja jest naprawdę smaczna, ma atrakcyjny wygląd i nie tylko Twoi znajomi są pewni, że jest naprawdę świetna, możemy kontynuować naszą dyskusję i nauczyć się, jak efektywnie stosować narzędzia ASO.
Część tekstowa:
1. Tytuł
Pamiętaj, że nazwa Twojej aplikacji jest pierwszą rzeczą, na którą użytkownicy patrzą, dopiero potem zwracają uwagę na ikonę, a na koniec - na opis. Jeśli więc tytuł jest zły - zrób ikonę arcydzieła. Tytuł musi być krótki, zrozumiały, opisowy i chwytliwy. Użytkownik musi zainteresować się nazwą aplikacji. Nie zapominaj też o wymowie, bo jeśli nie wiem jak wypowiadać tytuł aplikacji - najprawdopodobniej przejdę do następnego. Ludzie nie lubią wydawać się głupi dla siebie.
Przykłady: "Tweetbot na Twittera (iPhone i iPod touch)", "Finanse proste - tracker wydatków, budżet rodzinny, finanse osobiste", "Cameo", "Any.do Task & To-do List", "Lumosity Mobile" itd...
2. Opis
Zidentyfikuj swoich użytkowników docelowych i od pierwszego zdania podburzać ich ciekawość, zaimponować im swoim celem aplikacji lub osiągnięte wyniki (liczba pobrań, nagrody, itp.). Oferta dla użytkowników jasne zrozumienie funkcji aplikacji, dlaczego jest znacznie lepiej niż reszta i dlaczego muszą go pobrać. Adresować do użytkowników wszystkie możliwe zapytania w krótkiej wiadomości, aby nie pozostawić miejsca na wątpliwości. Opis jest wstępem do Twojej aplikacji, więc w Twoim najlepszym interesie jest, aby był on zrozumiały i atrakcyjny dla użytkownika.
Przykłady:
"Editor's Choice and Top #1 Weather App World Wide - zaprojektowane i opracowane przez Taptanium we współpracy z Robocat " - Haze.
"Ulubiona gra Kate Moss, według The Guardian!" - Dumb Ways to Die.
"Używane przez ponad 100.000 przedsiębiorców na całym świecie. Wyróżniona przez Apple jako niezbędna w biznesie. "Featured by Apple on New & Noteworthy" - Elevatr.
"Pytasz, dostarczamy. Długo oczekiwana, przebojowa gra strategiczna Clash of Clans oficjalnie szturmuje sferę Android, plądrując i rabując tabletki i telefony. Nadszedł czas, aby uwolnić swojego wewnętrznego barbarzyńcę. Pobierz grę, dołącz do zabawy - jest za darmo!" - Clash of Clans.
3. Słowa kluczowe
Postępuj zgodnie z zasadami SEO. Burza mózgów różne sposoby, które ludzie mogą wykorzystać do wyszukiwania aplikacji w Twojej kategorii. Lepiej jest używać unikalnych słów kluczowych niż wysoce generycznych. Narzędzia do badania słów kluczowych mogą być w tym celu pomocne.
Część wizualna:
1. Ikona
Przeglądaj listy najlepszych ikon w sklepach z aplikacjami, analizuj wybór konkurencji, skanuj opinie użytkowników, aby lepiej zrozumieć ich preferencje i aktualne trendy w projektowaniu. Nie próbuj oszczędzać na ikonie aplikacji, ponieważ może ona negatywnie wpłynąć na oczekiwane wyniki. Zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby znaleźć dobrych profesjonalistów, którzy zapewnią pożądany rezultat. Ponadto, stale zapoznawaj się z poradami Apple dotyczącymi tworzenia lepszych ikon, które będą przydatne również dla systemu Android.
2. Zrzuty ekranu
Na zrzutach ekranu musisz skutecznie odzwierciedlać to, co zostało napisane wcześniej w opisie. Prezentuj konsekwentnie opcje aplikacji od pierwszej chwili, gdy ją zobaczysz, otwierając aplikację do jej podstawowej funkcji. Unikaj dodawania zrzutów ekranowych opisów tekstowych lub zdjęć z nadmiarem szczegółów tekstowych, w małych rozmiarach nie dostarczą one żadnych użytecznych informacji i mogą być mylące dla użytkownika. Staraj się używać zawsze tylko wysokiej jakości obrazów.
3. Wideo
Wideo może być wspaniałym dodatkiem do Twojej części wizualnej. Nie ma znaczenia, co chcesz pokazać: zadowolonych użytkowników, aplikację w akcji czy coś innego, ważniejsze jest to, że musi być kreatywna, innowacyjna i najwyższej jakości. W przeciwnym razie może to zostać pominięte lub zignorowane.
Inne
1. Kategoria
Odpowiednio skategoryzuj swoją aplikację, aby dostać się do obszaru, w którym mogą ją znaleźć potencjalni użytkownicy.
2. Ocena i recenzje
Nie możesz wpływać bezpośrednio na oceny i recenzje (w ten sposób nie próbuj oszukiwać fałszywych użytkowników), ale musisz starać się uzyskać jak najwięcej recenzji. Na początku nie wstydź się poprosić wszystkich swoich przyjaciół i członków rodziny o pobranie aplikacji. Dobrym pomysłem jest również uproszczenie procesu pisania recenzji aplikacji. W tym przypadku użytkownicy mogą zaoszczędzić swój cenny czas, a Ty nie stracisz potencjalnych recenzji. Zazwyczaj możesz to zrobić za pomocą wyskakujących wiadomości, ale nie denerwuj się, że nie zakłócasz ich przepływu pracy podczas pracy aplikacji. Bądź pozytywny i otwarty na negatywne komentarze, które potencjalnie mogą być świetnymi wskazówkami do dalszej poprawy.
3. Narzędzia optymalizujące sklep z aplikacjami
Na rynku dostępne są różne narzędzia, które pomogą Ci znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, śledzić konkurencję, stosować popularne słowa kluczowe i skuteczniej budować strategię aplikacji. Najpopularniejsze z nich to Search Man, MobileDevHQ, Sensor Tower i AppCodes.
Po prostu wypróbuj je wszystkie i wybierz swoje ulubione.
Optymalizacja App Store to ciężki i długi proces, ale przy odpowiednim czasie i wysiłku przyniesie pożądane owoce. Główną sztuczką jest tu ciągłe testowanie różnych podejść i szybkie reagowanie na zmiany rynkowe. Powodzenia z tym!